NIEUWS

Dordtse schrijver Edjo Frank ‘verwerkt’
Rotterdamse zwartgeld-zwendel in boek

Edjo Frank, gepensioneerd beleidsadviseur en dichter te Dordrecht, zit het niet mee. Nog maar net had hij begin 2020 een spannende roman voltooid, getiteld Een Joodse erfenis, of de coronacrisis sloeg toe. Alle presentatie en promotie verviel, terwijl er toch liefst duizend exemplaren van het boek klaarlagen voor de verkoop. Voorwaar, geen mazzel.
        Maar hij wanhoopte niet. Met persberichten en via sociale media probeerde hij de publiciteit te veroorzaken die hem anders zou komen zijn aangewaaid. Inmiddels is het boek volop te koop bij alle (online-)boekwinkels in Nederland en België. De eigenaren van twee prominente Dordtse boekwinkels, Vos en Van der Leer en De Nieuwe Bengel, gaven Frank een pluim voor de vormgeving van het boek. Daar is hij het mee eens. “Het is een mooi kindje geworden, zowel uiterlijk als innerlijk.”
        
Frank heeft het boek, dat 21,95 euro kost, uitgebracht bij zijn eigen uitgeverij Insperience, die hij kenschetst als “piepklein, maar eigenzinnig en soms zelfs dwars”. Eerder publiceerde hij, in 2011, Tragedies to Remember, een bundeling van “kleine joodse gedichten over wanhoop en hoop”, en in 2019 De drie levens van Cobie Frank, over de oorlogsperiode van zijn vader, een Rotterdamse, joodse verzetsman.

Zwaar weer
De nieuwe uitgave gaat over hoe een joodse erfenis een giftig mengsel veroorzaakt van geld, verleiding en intrige. Het is het verhaal van de bankiersfamilie Nussbaum, en haar Pan Europeesche Crediet Bank in Rotterdam. Hoofdpersoon is de directrice ervan, de joodse bankier Sara Nussbaum, “een sterke vrouw”, aldus het persmateriaal. De bank raakt door riskante kredieten “in zwaar weer”. De Nussbaums wijken uit naar Buenos Aires in Argentinië, waar het noodlot plotseling toeslaat.
        “Dan volgen de complicaties elkaar snel op. Misdadigers jagen op het aanzienlijke vermogen van de familie Nussbaum en met name op een grote hoeveelheid goudstaven die Sara Nussbaum als directrice van de Panec Bank heeft afgetroggeld van een Wit-Russische oliemaatschappij. In Andalusië vindt een serie geweldsincidenten plaats. De Spaanse politie vermoedt de betrokkenheid van machtige drugskartels. Als de veiligheid van Israël in het geding lijkt, komt de veiligheidsdienst Shin Bet in actie. Sara Nussbaum verzint vanuit haar schuilplaats een laatste list voor de joodse erfenis.”
        Nee, Dordrecht komt in generlei opzicht voor in ‘Een Joodse erfenis’, vertelt Edjo Frank desgevraagd. Wel Rotterdam, de stad waar hij in 1949 is geboren als zoon van joodse ouders die de Holocaust overleefden via onderduik en het verzet. Hij voelt zich “innig verbonden” met Rotterdam, de stad heeft “een plek in mijn ziel”.
        Tijdens zijn middelbare schooltijd zat hij in de klas met een van de latere directeuren van de voormalige Slavenburg’s Bank aan de Coolsingel. Het was de diplomatie-expert Robert van de Roer, die als jong verslaggever van het Rotterdams Nieuwsblad “de gigantische zwartgeld-zwendel” bij deze bank onthulde, waarop invallen door de FIOD en arrestaties volgden. Op deze geruchtmakende affaire is Franks roman deels gebaseerd.

Flamenco
Maar al evenzeer is flamencomuziek een inspiratiebron, vervolgt hij. Het zijn oude flamenco-gitaristen die de Russische criminelen in Andalusië vermoorden; het is een kostbare flamencogitaar waarmee de Russen weten te ontsnappen, net voordat de Spaanse politie de bende te pakken heeft.
        Zelf houdt Frank zich “fanatiek” bezig met de flamenco. Hij speelt en studeert flamencogitaar, “een bijzonder moeilijke techniek die uitstijgt boven mijn oorspronkelijke, klassieke gitaarscholing”. “Ik heb op dit moment de best denkbare gitaardocent van Nederland, bij wie ik me elke twee weken volzuig met techniek, gevoel, inzicht en snelheid.” Daarnaast volgt hij zo af en toe flamencogitaarworkshops in Nederland en Sevilla.
        Nog zo’n inspiratiebron is zijn “honger naar joodse filosofie, cultuur, geschiedenis en het leven van joden in vooral het Oost-Europa van vóór de Holocaust”. Al gaat het volgens hem in zijn boek meer om het resultaat daarvan, namelijk: “De eigenaardige en vaak tegenstrijdige gedachten en gewoonten, waardoor joden net op gewone mensen lijken.” Frank groeide op in een gezin dat na de oorlog noodgedwongen een eigen bedrijf moest opbouwen om in het levensonderhoud te voorzien. Ook díe ervaringen hebben een weerslag gekregen in de roman.
        Het wordt “nog een hele krachttoer”, weet hij, om ‘Een Joodse erfenis’ zonder alle gebruikelijke promotieactiviteiten te slijten. Hij hoopt niet dat de oplage in dozen achterblijft. Wie de uitgave online bestelt, hoeft in ieder geval geen verzendkosten te betalen.

Crossing Biesbosch

Duizend exmplaren heeft Edjo Frank laten drukken van zijn roman.
Foto Uitgeverij Insperience